Selection of enlarged color Photograms
100 x 130 cm. kodak archival c-print, face-mounted with uv-silicone on plexiglas, pvc backing, aluminium support.
In bed with Lucy and Dolly - color photograms
The series of photograms "In bed with Lucy and Dolly" Fried envolves the temporal balance between water and air in the form of unique bubbles, which emerge as a result of dynamic systems that do not follow linear and hierarchal patterns of organizational behavior, and charts the fundamental economy of networks in nature. In varying chromatic tones, he depicts strictly non-biological membranes that evoke a strong resemblance to primordial living cells or biotech test-tube creations, and reminds us of just how fragile, yet adoptive the architecture of life is.
Fried creates large gaseous vesicles in a totally darkened room using infrared goggles. At the decisive moment before they fall, he photograms them onto grainless color sheet-film by triggering a colored point-light source above, thus capturing the shadows of these fleeting objects to make an image on a photosensitive support using only light and the light sensitive material.
No camera or lens is used. What we see in his enlarged C-prints are the latent shadows and spectral aberrations of these transparent forms caused by the membrane’s curved surface. The object itself becomes the lens, subtly bending the light and altering its own image.
His title refers to Lucy as the early hominin “Mother”, to us as the “Myth”, and to Dolly the cloned sheep, which Fried ironically calls the “Missing Link”, in a mythological dialogue that seeks orientation in a world in which man has moved from adapting to and controlling their environment, to designing life itself to fit it’s environment,
With this work, Fried involves our sense of orientation in a world that has taken a biomorphic journey from the Cambrian sea to the sea of science and it’s experimental playpens of genetic engineering.
Far from Equilibrium, solo at Gallery Sara Tecchia New York, Chelsea NYC, 2007. |
Im bett mit Lucy und Dolly - farb fotogramme
In seinen Arbeiten „Im Bett mit Lucy und Dolly“ zeigt Fried das flüchtige Gleichgewicht zwischen Wasser und Luft in Form einzigartiger Luftblasen, entstehend als Resultat aus dynamischen Systemen, die nicht den linearen und hierarchischen Mustern organisierten Verhaltens folgen. Er kartografiert so die fundamentale Ökonomie der Netzwerke in der Natur. In unterschiedlichen Farbtönen bildet Fried ausschließlich jene nicht-biologischen Membranen ab, die eine starke Ähnlichkeit zu den Ur-Lebenszellen oder den Schöpfungen im biotechnischen Reagenzglas besitzen und uns daran erinnern, wie stark und doch wie vergänglich die Architektur des Lebens ist.
Fried kreiert, ausgestattet mit einer Infrarotbrille, in einem vollkommen abgedunkelten Raum große Blasen und erzeugt im entscheidenden Moment ihr Fotogramm auf kornlosen Farbfilmbögen. Er nutzt die Schatten der - hier sogar transparenten - Objekte, um ein Bild auf den Film zu bannen. Er verwendet also ausschließlich Licht und lichtempfindliches Material, keine Kamera, kein Objektiv. Was wir in seinen vergrößerten C-Prints sehen, sind die Schatten und die Spektralabweichungen dieser transparenten, von der gekrümmten Oberfläche der Membran selbst verursachten Formen. Das Objekt wird damit zum Objektiv, welches das Licht subtil bricht und damit das eigene Bild verwandelt.
Der Titel bezieht sich auf Lucy (die frühe Menschenmutter), auf uns (den Mythos) und auf Dolly, das Schaf (das Missing Link). Sie stehen in einem Dialog, der die Orientierung in einer Welt sucht, in der sich die Menschheit von der Kontrolle ihrer Umwelt bereits wegbewegt, hin zu dem unvermeidlichen Drang, unsere eigenen Vorfahren neu zu erschaffen.
Mit dieser Arbeit stimuliert Fried unseren Orientierungssinn und führt uns auf eine biomorphische Reise, vom Kambrischen Meer, bis hin den Versuchsteichen der Wissenschaft mit ihren ersten Schöpfungen der Gentechnik.
Paul Klee, Bern, 2008, Left: David Fried - Right. Antony Gormley |
copyright ©david fried 2013